.. Och här kommer ett av mitt och Pingis tips från vår bok:
1. Precis som du behöver investera tid i dig själv för att öka din självkänsla så behöver du spara pengar till dig själv för att bli rik. Man måste börja någonstans. Sikta på att ha ett fuck-off konto där målet är att komma upp i två månadslöner sparade. Med ett litet kapital kan man göra mycket, ha råd att säga upp sig och söka sitt drömjobb, eller gå ner på deltid och starta sitt företag. Alltså försök att alltid spara en summa varje månad, spara till ett fuck-off konto, investera i dig själv. Man måste komma ur hamsterhjulet varje månad för att få loss pengar och satsa på det som gör att man tjänar pengar.


Är det så här er bok kommer bli? Att ni tar tips och tankar från dem som verkligen vet vad de sysslar med, ändrar orden lite och säger att det är ert?
Förmodligen, precis så.
Och Blondinbella fortsätter att ”lura av sina fans” pengar för allmän smörja och trams.
Mitt bästa tips: Strunta i att köpa det som Blondinbella säljer och spara de pengarna istället.
Inredningshjälpen
Så det är bättre att ungdomarna sitter hemma och rullar tummarna hela dagarna som du gör för att sen slå sig på bröstet för en bloppis med varor din man betalat? Nej tack, tidningar, böcker, föreläsningar måste vara så mycket bättre för intellektet än att fundera på hur man ska orka till nagelpedagogen? Du är inte en förebild och din avundsjuka på BB är sååå påtaglig. Såg dig inne i en butik i Båstad häromdagen, du ser arg och olycklig ut. Ensam kanske??
+1!!
+2!
Det där är bara rent påhitt från din sida, inget av det som du skriver är sant.
Jag har aldrig påstått att jag är någon superentreprenör eller businesskvinna som Blondinbella gör fastän alla företag som han varit delaktig i har lagts ner och visat minusresultat.
En bloppis kan väl vem som helst arrangera och jag har aldrig påstått att det är en bedrift.
Mrs. G, är det sant att du blev blockerad från att kommentera Isabellas blogg under ditt gamla namn? Om så är fallet, varför fortsätter du då ditt spammande? Vad vill du uppnå (eftersom du spammar andra bloggar också)? Pengar har du ju redan och är verkligen negativ uppmärksamhet bättre än ingen alls?
Charlotte…… vilken låg nivå du håller. Hoppar på henne personligen. Det inredningshjälpen påpekar är något som många andra också funderar på…. det kallas konstruktiv kritik. Inte som ditt påhopp på ett så personligt plan. Visar bara att du inte har argument nog.
Mona, Inredningshjälpen aka Ifalldayswhereholidays aka Anette har varit blockerad från denna blogg under en lång tid. Här snackar vi låg nivå då Anette konstant kommit med personliga påhopp på Isabella. Själv gör denna äldre kvinnan inget annat än att kritisera och har inga riktigt bra argument för det. Vad har hon på denna blogg att göra? Har du läst hennes bloggar? Kastar skit på Isabella i vart och vartannat inlägg!! Exempel: Isabella är överviktig, dålig hundägare, driver med lögner och kan inget om det hon överhuvudtaget tjänar pengar på förutom bloggandet!?!?!??
@Charlotte
Har ingen lust att krypa ner till din nivå, där vinner du.
Du verkar ju nästan besatt av att ta reda på allt om mig.
och vilka sanningar du sitter inne med, jag tackar för all denna upplysning om mig själv, mina åsikter och vad jag
har sagt eller inte.
Varför ger du dig inte på resterande massa här bland kommentarerna, för merparten av alla som kommenterar här hos Blondinbella är kritiska/ifrågasättande till det som hon skriver.
Varför skulle Blondinbella blockera någon från sin blogg när hela hennes strategi går ut på att provocera?
Jag har själv hört henne uttrycka att hon inte tar åt sig av något som skrivs i kommentarsfälten eftersom hon själv iscensatt det hela. Ett provocerande inlägg kl 15.00 osv
Sist men inte minst så hoppas jag för din egen skull att du är 15 år för annars kommer du inom kort att kallas för ”äldre kvinna” så som du nyss kallade mig.
Inredningshjälpen
Men det är inte så svårt. Du har härjat härinne, på Maggans blogg, Att vara någons fru. Charlotte Perelli etc, under lång tid. Du har två bloggar själv där du aldrig postar negativa kommentarer, du har tidigare fått massa kritik för att du inte kan ta kritik. Så det är inte så svårt att veta vad du sagt, står för etc. Du har många gånga varit i blåsväder då du har en tendens att vrida och vända på det du tidigare sagt, för att du förmodligen har aningens svårt att erkänna att du har fel. Det var lite livat i holken när du kallade Bella för fet ett antal gånger och sen sa du att du inte gjort det, fast det påvisades i ren text!
Sen bor jag i princip granne med dig och det pratas ju en del…
@charlotte då är världen allt bra liten isåfall om vi är grannar.
Du far med väldigt mycket skitsnack som en hel del tydligen gör i Båstad. Vi känner ingen här i Båstad så jag tror inte det finns så mycket att prata om.
Tyvärr.
Inredningshjälpen
Men Anette varför så bitter och varför ska du vrida på allt. Du har ju varit blockad från denna sajt länge – lägg ner och satsa sin energi på något annat. Blondinbella tar tag i saker och detta borde uppmuntras. Det är inte många 22-åringar som gjort så mycket som henne. Du är 37 år och valt att sluta arbeta – det är ju ditt val och det vill inte du bli kritiserad för så låt Blondinbella vara.
Både Anna och Charlotte har rätt. Jag var på en bloggträff med en känd skånsk bloggerska en gång. Då nämndes Anette vid namn, när det gällde att kommentera andras bloggar för att skapa reklam för sin egen blogg. Och det var inte några positiva ord från bloggerskan om just Anette…..
Det var ju precis så hon gjorde när hon skrev sin bok Egoboost. Jag har bläddrat i den och alla tipsen hon hade kände jag igen från de veckotidningar jag läste när jag var tonåring.
Men skickligt att lyckas sälja någonting som är ”gammalt” i en ny förpackning =)
Men Li, det är väl lite det som är meningen – att man lär sig av tidigare generationer och för det vidare. Det är ju knappast som att veckotidningarna du läste var först i världen med att skriva det du läste, utan medarbetarna tar bara det dom lärt sig och för vidare till sina läsare.
Världen fungerar så att man oftast upplever eller lär sig saker som andra redan upplevt eller lärt sig tidigare. Att man genom egna ord kan föra upplevelserna eller lärdomarna vidare är väl det som kallas för… utbildning? Upplysning? Informationssamhälle? (välj valfritt ord)
Och nej man kan inte ge cred till ”den som kom på det först” för ingen vet vem det var. Det kallas lärdomar och sådana är bra att föra vidare, självklart även via Isabella.
Vad sjukt, så tänkte jag med. Att de skriver ihop sådant som andra säger… inget nytt. Känns som att de försöker nå ut till en yngre publik med svordommar, blir ju lätt oseriöst då.
Ja det är ju inga nyskapande tankar direkt…
Tips 2# Skriv en bok om ekonomi och sälj
Hej Bella måste bara säga att du verkligen är min insperation på många sätt. Varje gång jag känner mig lat så brukar jag läsa din blogg så får jag världens kick att göra massa saker. Keep up the good work
Jag öppnade ett sparkonto för cirka ett år sedan då jag fick mitt jobb ( är bara 17 år) och på det kontot sparar jag pengar inför resor och andra roliga saker jag vill göra.
Att kalla det fuck Off-konto känns lite väl tötnigt. Tror ni att ni lockar unga att spara för att ni försöker använda ett ”tufft”ord? Det blir liksom inte lika trovärdigt och seriöst i mina öron, och jag är nitton.
Men kanske bara jag som tycker så..
Inte bara du Sara, ”fuck off-konto” kan vara bland den dummaste benämningen på buffet jag hört. Förstår att BB och Pingis vill rikta sig till unga människor, men detta är ju nästan ett skämt. Som om inte unga tjejer/killar kan vara tillräckligt tänkande för att kunna använda korrekta termer. En buffert har man väl ändå för sin egen trygghet, inte för att kunna ”slänga sitt saldo i ansiktet” på sin arbetsgivare?
Fonder skulle visst liknas vid en chokladask där pralinerna är aktier eller en picknickkorg där maten är olika aktier…
”Unga tjejer” lever uppenbarligen i en värld där chokladaskar och picknick är naturliga inslag i vardagen.
För övrigt gillar jag Erik Pensers råd: Fatta inga viktiga beslut onykter. Många skulle nog minska sin nätshopping ordentligt om de satte alkolås på datorn!
Hahaha, nä, du måste skoja?? Det där kan ju inte vara allvar, snacka om att nedvärdera sin läsare i såfall. Jag undrar vilket förlag som ger ut den här boken.
http://hallandsposten.se/nojekultur/bocker/1.1707836-blondinbella-besokte-tylosand-for-att-jobba
”De diskuterar hur man ska förklara vad en fond är och drar paralleller till både en picknickkorg och en chokladkartong. Att paketera innehållet är en av deras största utmaningar.”
Privatekonomi för (och av) dummies…
Håller med… Fattar inte ens varför dom valt att kalla det för just det? Skulle vara intressant att få höra en förklaring. Fuck off eller kanske fuck it låter ju inte direkt som något man relaterar med spara, snarare ”Fuck it, jag köper denna fast jag kommer vara fattig denna månad!”. Inte speciellt moget hursomhelst.
För en vanlig knegare så är två månadslöner ca 30.000 kr. Inte fan skulle jag våga säga upp mig bara för att jag hade 30.000 kr sparade. Kanske om jag haft runt 100.000. Ni borde inte uppmana folk till att göra sådant som med stor sannolikhet gör att de får gå på a-kassa. Vi vill ha in pengar till staten, inte betala ut i onödan. Om man har sparat två månadslöner som för en normal människa ligger på 30.000 kr, så har man en månad på sig att få ett nytt jobb eftersom att lönen alltid är innestående en månad. Och en månad för att haffa drömjobbet är inte speciellt mycket. Inte heller kommer man att gå så pass mycket plus på ett nystartat företag inom två månader så att man kan klara sig på det. I vanliga fall när icke kända människor startar företag så får man snarare räkna med förlust de två första åren.
Håller med!
Håller helt med dig! Som sagt, för en vanlig knegare är inte två månadslöner så mycket att man skulle våga säga upp sig.
Håller helt och hållet med. De pengarna , låt oss säga 30 000 kr, de räcker ju inte ens för att starta upp ett aktiebolag. Klart att man kan ju starta enskild firma och kursa sig själv…….
http://annorlundaunderbara.wordpress.com
Gissa ingrediensen
hej
är det viktigt att man vara rik, fattar inte varför pratar du heltiden om pengar, du är den enda bloggerskarna, men du måste fatta en sak inte alla själa sina kroppar för att känna pengar som du gör naken på omslaget, och jag tror inte 1% att du har perfect liv som du vissar oss,,,,,,liv i verkligheten dröm inte för mycket
Pingback: topic: secrets of millionaires «
Hahaha! ”Fuck off-konto” försöker ni vara down with the kids? Fy, så pinsamt.
+1
Kunde inte sagt det bättre själv. Men en bra förläggare säger stopp där.
Ge mig en skämskudde någon. Buffert är ett allmänt känt begrepp, och ingen seriös skola kommer köpa in den här boken i utbildningssyfte.
Jag ger er cred för försöket, absolut, men hoppas ni ändrar, känns fruktansvärt oseriöst och barnsligt. Man undrar vilka som är er målgrupp??
Pingback: Anonym
Fuck off konto? Skojar du eller? Säg sparkonto eller vad som, är 18 år gammal men det där lät bara oerhört barnsligt
Tack för välbehövlig pepp denna regniga dag! Jag har så många drömmar som på sätt och vis känns som om de BORDE gå att genomföra och få lönsamma… men jag VÅGAR inte. Jag vågar verkligen inte bli av med mitt fasta jobb för att ”chansa” på något helt wild and crazy. Men… så lever man ju bara en gång. Hm…
här har du en till ide till floskler-boken; fuck-off-Isabella
Två månadslöner kan vara bra att ha som buffert om man måste göra något större hos tandläkaren eller om det händer något dyrt i hemmet t ex att tvättmaskinen måste bytas akut eller den treåriga tv-apparaten plötsligt ger upp.
Men att en så beskedlig buffert skulle ge någon ”råd att säga upp sig och söka sitt drömjobb, eller gå ner på deltid och starta sitt företag” verkar väl naivt.
(Vi utgår från att tipset gäller någon med en normal månadslön, den som har en månadslön på 100 eller 200 tkr behöver vi inte bry oss om här).
Håller med. Dessutom måste man väl stoppa in 50.000 kr i företaget redan från början, vad gäller AB iaf? Jobbigt om man bara har 30.000 kr sparat.
….Siger tjejen som FORTFARANDE äter på Stockholms bästa OCH dyraste restauranter o nästan aldrig hemma…
Spara dina pengar du, Bella o ät hemma som dom flesta andra gör… Det är inte alla som har råd att äta alla sina måltider ute.
Sparandebok… My ass… årets bästa vits… 1. april har redan varit.
….Siger hon som äter på Stockholms bästa restauranter flera gånger om dan o i veckan… Sparar gör man när man äter hemma…
Börja äta hemma du, Bella som dom flesta gör, DÅ kan du börja prata om sparande.
Sparandebok, my ASS… Årets roligaste vits….
Garvar läppen av mig, fuck-off konto?? hahahhaha, hahahahhhahahaa, är det seriöst alltså ? Ni måste väl ändå driva med oss nu?
Fuck off konto?? Vad lever du i för värld? Ge dig ut i verkligheten. Dina tips och råd är ju till för dem som har en mycket hög månadsinkomst..visst börja någonstans det ska man göra med sitt sparande..
Tänk vilken ålder du har på dina läsare här i bloggen är det inte de som dina tips och råd är riktade till eller är jag helt fel ute?!
Ps. Sorry för två lika inlägg. Inte meningen.
(
Ärligt Bella detta var nog ett av de mest ogenomtänkta kommentarena jag hört!! Hu ska en normal Svensson kunna säga upp sig från jobbet med två månadslöner på banken?! Vad händer om man inte lyckas hitta ”drömjobbet” under denna tid, ska man leva på a-kassan då? Inte så bra för självförtroendet tror jag.
Naturligtvis är det bra med en buffert, men var lite vuxen när du väljer namn på kontot…
Ska ens mål i livet vara att bli så rik som möjligt? Blir nästan nedstämd då det verkar vara det man ska sträva efter. ”SÅHÄR GÖR DU FÖR ATT BLI RIK!” Låter ju väldigt hälsosamt!
Det är INTE Blondinbella som har myntat begreppet fuck off-money. Det är vedertaget sen länge. Hon kan INTE ta äran för det.
Haha tänkte precis samma sak – att ”ha fuck off pengar” pratar exempelvis någon SVT kvinna (som var med i hela robinson-vågen) om i sommarpratarna eller liknande om. Alltså verkligen inte Bellas påhitt.
Ni vet väl att Bella alltid uppfinner hjulet både två och tre gånger? Pratar om fullständiga självklarheter som t o m funnits i generationer och det är liksom Bellas skapelser hela tiden, ingen kan väl gå på det hur länge som helst?
Vart och när har hon tagit åt sig äran? När har hon sagt att hon uppfunnit uttrycket?
Det är inte mycket man kan säga och göra om man inte får säga något ord som någon annan redan har sagt…
Hela hennes bok om självkänsla är ju en upprepning av div. självhjälpsböcker. Så även om hon inte sagt att det är hennes uttryck här finns det andra exempel i hennes ”karriär”. Egoboost är ju ett annat. Självklart är det svårt att skriva om något helt nytt, men grejen med Blondinbella är att när hon upplever något gör hon det till sitt. Även om som Kim säger finns det (oftast de som är lite äldre) som redan vet detta. Smart å ena sidan hon tjänar ju på det, men löjligt å andra när hon ska vara ”expert” på allting.
Förut förde föräldragenerationen levnadsvisdom, tips och råd vidare till nästa generation. Det Isabella håller på med är egentligen sådan information som unga borde få av sina föräldrar men som familjerna ser ut idag är det inte så konstigt att många unga är vilsna och söker information om livet hos någon annan.
Att Isabellas ”visdom” är hämtad ur böcker och från andra självhjälpsgurus är väl inte så konstigt – vad skulle hon ha fått denna kunskap ifrån under sina 22 år här på jorden?
Sen märks det ju också på en del tips t ex om ekonomi hur oerfaren och outbildad hon egentligen är. Så fort hon tänker själv blir det oftast tokigt.
för det första heter det inte ”vart”. för det andra så är det väl kutym (särskilt i en bok!) att hänvisa till källan för det man skriver om, speciellt i detta fall när det är ett nytt/annorlunda begrepp som vissa personer inte har hört tidigare. man får såklart säga vad man vill, men glöm inte att BB ska skriva en bok och tjäna pengar på detta. hade varit enkelt och snyggt att skriva:
”Precis som du behöver investera tid i dig själv för att öka din självkänsla så behöver du spara pengar till dig själv för att bli rik. Man måste börja någonstans. Maria Rankka, VD på tankesmedjan Timbro beskriver detta som ”fuck off-money”. Sikta på att ha ett fuck-off konto där målet är att komma upp i två månadslöner sparade.” (…)
Är du seriös när du kallar ett konto för fuck-off konto?
Vem skulle våga säga fuck-off till sin arbetsgivare och säga upp sig med vetskapen om att man kanske har 30-40 tusen på kontot? Hur långt kommer man med det? För visst riktar ni er till yngre som ska komma upp sig och börja spara. Tror inte de har den månadslönen du kanske har kalkylerat med att man har på kontot. Varför inte uppmana unga att vara rädd om sitt eventuella jobb man har? Att vårda sina kontakter, göra ett bra jobb och därigenom skaffa bra referenser leder mycket troligare till bättre jobb vart efter. Hört talas om tålamod?
När ni uppmanar att gå ner på halvtid för att starta företag, har ni då också med i beräkningarna vad man går miste om i pensionsavsättningar osv? För ett företag ger sällan en så stor vinst att du direkt kan ta ut en lön samt dessutom betala in pensionssparande på det. Tänk på alla föräldrar som jobbat deltid vissa år under sin arbetskarriär, vad det sedan slår på pensionen.
Tycker ni ger ytterst naiva och oansvariga ”råd”.
Man har ju alla övriga kostnader kvar som måste betalas oavsett om man har två månadslöner på banken eller inte. Blir inte mycket kvar av 30 000-40 000 kr när hyra, el, mat etc har blivit betalt.
Hej! Oj det var inga nådiga kommentarer, men jag anar ett spår av avundsjuka när jag läser dem, stackars krakar. Jag tycker du är toppen! Jag har en fråga som förstås är svår att svara på. Jag har gjort som du har tipsat om idag, sparat 400 000 kronor från min lön bara! Bra eller hur? Vad skulle du göra för att föröka dem om du haft motsvarande summa?
You go girl!
Trött jag blir när jag läser en sådan kommentar om att folk bara är avundsjuka. Bella har ju ingen verklighetsuppfattning, och det är det folk försöker få fram!!!!
Ja precis! Förmodligen har de som skriver att folk är avundsjuka och bittra ingen verkligetsuppfattning heller så det är därför de inte kan se saker för vad de är. Suck..
Jag kan inte hålla med om det här. Ibland tycker jag det skrivs vettiga saker på denna blogg. Och ibland saker som gör att man blir rädd. Verkligheten ser inte ut som ett smörgåsbord för alla människor. Ett råd till unga människor; det är mycket glorifiering på denna blogg. Tänk på att vara kritiska, allt är inte sant!
Visst, att spara 2 månadslöner kan vara bra. Men att gå ner på deltid eller liknande eller säga upp sig från jobbet för att man vill starta eget. Är inte alltid smart. Utbildning behövs! Ju mer utbildade människor, desto mer kompetens och analytiskt/kritiskt tänkande. Om man skall starta ett företag, krävs en unik ide, startkapital, en målgrupp och dessutom banklån. Det är en sak att skriva att det är enkelt. Något helt annat att bygga upp i verkligheten. Ta ert förnuft tillfånga alla unga människor och utbilda er!
Penser har ju definitivt en poäng. Men varför stanna där, bättre o vara hög istället än full ju!
Kika gärna in på min blogg förresten. Finns massvis med inspo där du kommer gilla skarpt. Ch-check it out!
http://www.designandstuff.se/2012/10/kim-kardashian-photoshoot-av-nick-knight-behind-the-scenes/
Oerhört dumt inlägg!! ”Satsa på det som gör att ni tjänar pengar”? något av det dummaste jag hört, visst är det bra att spara. Men alla kan inte starta upp ett företag och gå med vinst på 2 månader om man nu som ni föreslår säger upp sig. Man blir inte heller nödvändigtvis rik på att starta eget och det är ofta väldigt tufft. Många unga skulle säkert vilja leva som dig men det är inte helt realistiskt.. Satsa hellre på utbildning, sen kan man när man kommit in i arbetslivet börja fokusera mer på om det är något annat man kan göra för att tjäna mer pengar och på sidan av försöka komma igång med detta. Märker man att det fungerar och man tycker det är kul trots mycket jobb kan man börja fundera på att säga upp sig.
Ulbildning är a och o, Bella har startat fyra företag och inget av dem har gått med vinst, hur gör ”vanliga” ungdomar när deras dröm och företag går med förlust? Att liera sig med ditten och datten är kortsiktigt och ingen kommer att förkinippa Bella med lönsamhet och trovärdighet i framtiden, förebild som entreprenör? Svar nej!
Tja, man kan väl tycka vad man vill om att BB ska skriva en bok om privatekonomi, men att spara ihop en buffert är faktiskt ett väldigt gott råd!
http://www.tradera.com/rem-till-louis-vuitton-vaska-pochette–auktion_302077_165114436
Ja, att ha en buffert är väldigt bra att ha för oförutsedda utgifter. Inte för att ha för att säga upp sig från jobbet. Att uppmana till något sådant är bara dumt. Och extra dum om man tänker på att Bella, precis som jag, är moderat. Vi vill att folk ska jobba och bidra till välfärden, inte säga upp sig från jobbet och med stor sannolikhet behöva gå på bidrag.
Den där boken ska inhandlas senast imorgon!
Tack för ditt inspirerande driv, du gör det många drömmer om (och det jag SKA göra i framtiden) dvs driva eget och göra det framgångsrikt
/Micaela
Boken är ju inte ens släppt än, lycka till med att köpa den..
Blondinbella måste utgå ifrån att ingen av hennes yngre läsare kan tänka kritiskt, för INGEN som kan det skulle göra som hon föreslår. Något av det mest idiotiska jag har läst. Men det är väl de unga som hon är ute efter att tjäna pengar på, ingen vettig människa över 20 skulle köpa hennes dravel.
Och sedan är det termer som andra människor redan kommit på, hon är ju inte nytänkande för fem öre. Jag är så glad att jag aldrig har gått på bluffen Blondinbella, känns som om det har sparat mig en massa pengar.
Förut förde föräldragenerationen levnadsvisdom, tips och råd vidare till nästa generation. Det Isabella håller på med är egentligen sådan information som unga borde få av sina föräldrar men som familjerna ser ut idag är det inte så konstigt att många unga är vilsna och söker information om livet hos någon annan.
Att Isabellas “visdom” är hämtad ur böcker och från andra självhjälpsgurus är väl inte så konstigt – vad skulle hon ha fått denna kunskap ifrån under sina 22 år här på jorden?
Sen märks det ju också på en del tips t ex om ekonomi hur oerfaren och outbildad hon egentligen är. Så fort hon tänker själv blir det oftast tokigt.
Alltså, du lever verkligen i en bubbla! Skriver du en bok till folk som redan är rika eller? Alla har inte de pengar som du har. Som folk redan skrivit, två månadslöner är bra att spara för oväntade utgifter, som att diskmaskinen går sönder osv. Men hur ska två månadslöner räcka för en ”svensson” till att säga upp sig? Jäkligt ogenomtänkt. Och som alla andra sagt ”fuck-off konto”, om ni satsar på att vända er till yngre så nappade inte ens vi på det där!
Det är klart att jag kan förstå att FUCK OFF konto fast ordet och begreppet är löjligt kan översättas att Det kontot ska inte gå till att finansiera en kaffe latte eller det där ”måste ha” plagget utan att det är långsiktigt och hållbart sparande. Det är alltid provocerande när någon som har pengar skriver om ekonomi. Isabellas pengar har inte ramlat ner i huvudet på henne och med egna företag så är det också en hel del pengar som försvinner. Någonstans måste man börja även om företagande och ambitionen inte är att bli rik, framgångsrik, entrepenör, ekonomiskt oberoende. Jag började mitt ekonomiska sparande för fem år sedan och kan efter mina studiers avslut köpa mig en bostadsrätt och alla de pengarna är helt mina och inga fonder, inget från föräldrar. Helt mina egna. Jag tänker att Paris och Barcelona står kvar om två år. Jag behöver inte göra det just nu. Går lika bra att brygga kaffe, baka en kaka, träffas hemma hos varandra istället för på stan. Tänka på hur man använder mobilen. Jag lever på studiebidrag och har alltid sparat oavsett om det varit en 20 eller halva bidraget. Det handlar mer om ett beteende att skapa en god vana om man vill ha en bra ekonomi.
CITATET ”FUCK OFF” ÄR LÅNAT FRÅN ARTISTEN PINK OCH HANDLAR OM NÅGONTING SOM LA.REID SA……………….
Dvs, det där inte BB´s egna ord.
Hahaha, dummaste jag hört. Säga upp sig med två månadslöners buffert? Då är man allt jävligt dum i huvudet. Och ett AB kräver ju 50 000 i startkapital och ger sällan utdelning på ett bra tag, så det låter inte heller särskilt rimligt.
Alltså Blondinbella, du lever uppe i det blå, i dubbel bemärkelse.
Hej Blondinbella!
Det är inte utan viss underliggande ironi, hur du har valt att markera en rätt så illa vald generaliserande kommentar om den ‘yngre handelsstudenten’. Vi är två enormt älskvärda ekonomer som läser din blogg frekvent och gärna, oftast utan klagomål. Det är dock med tårar i ögonen som vi upptäckt din sjuka uppskattning för hånandet av den hårt arbetande studenten. Frågan är ju, om vi hade gjort det absurda och även smått komiska valet att göra karriär som bloggerskor och kanske ‘utvecklat’ våra sociala förmågor efter den etik som Robert Andreen så ivrigt eftertraktar, skulle det då göra oss mer användbara för näringslivet och samhället? Eller är detta bara ur ett monetärt perspektiv? Missförstå oss inte, vi skulle hemskt gärna skriva en A4 om dagen om våran båtresa i Kroatien, men jag vet inte om det skulle göra oss varken rikare eller mer måna om handslagets betydelse för den ärliga handelsmannen. Vad tror du? Har handelshögskolan format oss till socialt oärliga eller är det helt enkelt så att alla med viljan och förmågan att studera på Handels är genetiskt formade så?
Vi har ofta tänkt på din generella öppenhet gentemot alla typer av människor, men efter denna granskning kan man ju bara dra slutsatsen att handelsstudenten är ett undantag från din barmhärtighet.
Världens största båt med kärlek till dig.
Vänliga hälsningar
två söta studenter
Yes, i morgon går jag raka spåret till banken och öppnar ett ”fuck off-konto” och sedan blir jag rik! Nu kommer mitt liv genast att bli rosaskimrande och guldglittrande. Tack älskade Bella!
(Ja, jag är ironisk. Nej, jag är inte avundsjuk.)
Bella startar det ena företaget efter det andra, de går med förlust och säljs ut eller läggs ner, hur i helsike skall man kunna bli miljardär på att vara en entreprenör à la Bella? Stackars alla tonåringar som tror på denna luftbubbla och detta luftslott!!!!
Varför ska man säga upp sig först och sedan söka sitt drömjobb? Är det inte smartare att använda sin fritid att söka efter det och sedan säga upp sig när man fått det? Bella du har ingen verklighetsuppfattning och jag är så trött på folk som skriver att man bara är avundsjuk. Nej, så är inte fallet.
Hej! Vill bara säga hur mycket jag uppskattar din blogg och hur mycket jag tar åt mig av dina tips! Jag går tredje året på gymnasiet och har börjat fundera på vad jag vill bli, men det är typ så långt jag kommit – funderat på att fundera, ungefär. Jag tycker verkligen det är jätte svårt då inget passar in på vad jag vill få ut av ett jobb. Tänkte ifall du kunde komma på en smart lösning på mitt lilla problem? eller om du vet ett bra jobb (utbildning) till en som vill ha ett relativt fritt jobb där man kan ta lunch när man vill på dagen, ha arbetskamrater som man kan inspireras av och samarbeta med men även jobba självständigt. Ett jobb man kan utvecklas i där man har kontaktnät över hela landet (mycket jobbresor) och ett jobb man kan verka viktig i som inte innebär en kontorsstol utan mer far och fläng.
Kram
Resande säljare kanske?
”Fatta inga viktiga beslut onykter” hahahahha!!!! Ett Fuck.off konto är alltid en bra idé!!
Lätt att ge kassa ekonomiska råd, tycker rent av att de är nervärderande, när man har en pappa med stålar som står bakom och skjuter på, fyller på och fixar nya ”bolag” att starta upp. Undrar hur han hinner med alla sina jobb…det är många stolar han sitter på om man slår på Alla Bolag…..
http://annorlundaunderbara.wordpress.com
Gissa ingrediensen
Jag undrar hur människor orkar vara så missunnsamma och avundsjuka. Finns väl ingen som är perfekt?
Men man kanske måste följa någon speciell lista eller manual för andra människor ska se upp till vem du är och vad du gör? Lite halvpatetiskt att folk skriver kommentarer om hur hennes pappa skjuter till pengar etc etc. Är det något fel med det? Ska man inte hjälp varandra om man kan?
Älska lite mer och hata lite mindre ist
Inget fel i att pappsen skjuter till men BB får inte glömma bort, när hon ger sina fantastiska ekonomiska råd, att alla inte har den supporten eller back-up´n.
http://annorlundaunderbara.wordpress.com
Gissa ingrediensen
Det jag snarare tycker är fel i att Bellas pappa hjälper till väldigt mycket, är att hon inte går ut med det. Hon framställer det som att hon gör allting själv vilket ju inte är sant. Jag tycker att det är fel att måla upp den bild som Bella gör då många av hennes fans är yngre och tror på allt hon skriver. Det är farligt att måla upp allt som väldigt enkelt. Det gör att ungdomar får sämre självförtroende när de försöker göra det Bella gör men misslyckas. Som sagt är det absolut inget fel att ta hjälp av folk som har erfarenheter som man själv inte har, men man ska inte måla upp det som att man gör allt själv.
Håller helt och hållet med dig. Hon målar upp en skev bild, bättre att säga som dt är:-)
http://annorlundaunderbara.wordpress.com
Skönhetstävlingar för bn – vad tycker du ?
http://perezhilton.com/2012-08-25-pink-special-bank-account-la-reid-silly-the-truth-about-love#.UGofcol5mc0
Det där är inte din egen idé, ge Pink lite cred va
”Fuck off money” eller snarlika ”fuck you account” verkar ha förekommit i bl a musikbranschen i många år. Det är alltså pengar som en artist har lagt undan för att kunna tacka nej om det känns fel att göra vissa saker som agenter, management och producenter ber om.
På svenska finns uttrycket draåthelvete-pengar som motsvarighet.
Begreppen har uppenbarligen cirkulerat i vissa kretsar i Sverige under många år.
Intressant är att just Maria Rankka på Timbro citeras – det skulle förklara varför Isabella slänger sig med uttrycket då hon ju umgåtts – och umgås – i Moderatkretsar.
Hittade bl a detta på nätet – redan från 2009:
http://milstolpe.blogspot.se/2009/02/fuck-of-konto.html
…och 2007:
http://www.expressen.se/debatt/ge-varje-svensk-12-444-kr-i-bonus/
(Kommentarer med mer än en länk spärras bort – Big Brother vakar över bloggen).
…och 2010:
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/article12252187.ab
Känns som om BB har missförstått boken The 4 hour work week av Tim Ferriss. Snart kommer hon väl citera den också! Där står det ju främst om att bli rik på passiva inkomster och göra det man älskar.
http://www.fourhourworkweek.com/
Vilket tjat! Det är EN kommentar från Bella och Pingis bok, varför blir alla så upprörda?
Det lär väl inte vara en hel bok om ”Fuck off” konton?! Jag tror de är smartare än så…
Haha, ibland tycker jag att du är så söt som utan att tänka dig för skriver ut sånt här. Jag jobbar timmar, tjänar ungefär 6000 i månaden, och detta eftersom jag studerar på heltid bredvid. Jag kan inte spara ihop två månadslöner, 12 papp, och sedan sluta plugga och jobba för att hitta mitt drömjobb. Det är ju helt sjukt dåligt råd att ge. De 12k håller mig flytande i max tre månader om jag slutar äta eller lever på nudlar, men jag har ju inga pengar att röra mig med bredvid. Hur ska jag då kunna starta företag?
Har man 200k i månaden kan man väl göra så, men man har antagligen utgifter därefter vilket ändå inte lämnar speciellt stort utrymme för en jättebuffert som räcker till både vardagen och till sina drömmar.
Dessutom, han där ena gubben som står under ”spelaren” ger ju ett helt obegripligt råd egentligen: ”Du behöver inte studera om du vet vad du ska göra” Nähä?
Jag tänker bli präst, direkt underordnad Gud men inte fan behöver jag veta något om honom, om Kristi eller om bibeln då eller? Jag behöver inte behörighet och kunskap om det jag vill arbeta med?
Om jag någonsin behöver en hjärnkirurg så hoppas jag att de skriver ut på klinikens hemsida om kirurgen i fråga är utbildad eller om han visste vad han ville göra och därmed inte behövde plugga..